Pekerja Bergaji RM4,000 Sebulan Layak Mendapat Perlindungan Perkeso


Pekerja yang bergaji kasar RM4,000 sebulan akan layak mendapat perlindungan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) pada Jun ini, kata Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Richard Riot Jaem. Katanya, Perkeso menjangka sebanyak 500,000 pekerja yang sebelum ini tidak layak dilindungi akan mendapat perlindungan itu berikutan kelulusan pindaan Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 (Akta 4) oleh Parlimen baru-baru ini.

Menurutnya, skim berkenaan akan dikuatkuasakan mulai 1 Jun depan setelah pindaan akta berkenaan diwartakan.
Sebelum ini hanya pekerja yang gaji kasar bulanan tidak melebih RM3,000 layak untuk mendapatkan perlindungan dan dengan skim terbaru itu Perkeso menjangka 6.5 juta pekerja di negara ini akan mendapat manfaat daripada skim perlindungan Perkeso.
Riot berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan sesi penerangan berkenaan Rang Undang-Undang (Pindaan) 2015 Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 bagi meningkatkan had siling caruman bulanan daripada RM3,000 kepada RM4,000 kepada pekerja, di sini hari ini.

Pindaan akta itu merangkumi dua perkara utama iaitu meningkatkan amaun gaji bulanan seorang pekerja yang diinsuranskan daripada RM3,000 sebulan kepada RM4,000 sebulan, dan memperluaskan perlindungan skim keselamatan sosial kepada semua pekerja yang berkhidmat di bawah satu kontrak perkhidmatan tertakluk kepada siling gaji bulanan maksimum sebanyak RM4,000 sebulan.

Riot berkata peningkatan amaun gaji yang diinsuranskan sudah semestinya akan meningkatkan kadar caruman yang perlu dibayar oleh majikan, tetapi dalam masa yang sama pekerja akan menikmati peningkatan faedah tunai harian maksimum Hilang Upaya Sementara dan Hilang Upaya Kekal, masing-masing RM105 dan RM118.50 sebulan.

Di samping itu, katanya pencen Ilat dan Panakat maksimum ialah RM2,567.50 sebulan manakala Faedah Orang Tanggungan maksimum ialah RM3,676 sebulan.

Sumber: Bernama

0 Response to "Pekerja Bergaji RM4,000 Sebulan Layak Mendapat Perlindungan Perkeso"

Post a Comment

Iklaneka


Tips & Panduan Mengurus Kewangan Anda Dengan Lebih Baik

Learn from renowned university professors without having to rush to their lecture halls


Tekanan darah tinggi adalah masalah serius, kalau dibiarkan berpanjangan boleh membawa maut