Notis Berhenti Kerja - Adakah Boleh Di Ubah?


Soalan Pembaca:

Saya sedia maklum tentang notis berhenti kerja. Tapi masih kurang faham. Ada beberapa perkara saya ingin kemukakan;
  1. Jika saya telah bekerja lebih 5 tahun dan mahu berhenti kerja, adakah saya perlu memberikan notis 8 minggu, atau; 
  2. Notis 12 minggu mengikut jawatan saya sekarang (Executive) sepertimana yang dinyatakan oleh pihak majikan saya? atau;
  3. Adakah syarat notis berhenti kerja ini tetap dalam akta pekerja atau majikan boleh mengubahnya?

Jawapan:

Notis adalah sebagaimana yang disebut dalam kontrak kerja anda. Jika ianya 8 minggu, maka 8 minggu lah notis anda. 

Biarpun anda dilindungi oleh Akta Kerja 1955 sekalipun, jika ada terma berkenaan notis di sebut dalam kontrak, maka ia perlu dipatuhi kecuali jika ia tidak seimbang - misalnya notis untuk majikan lebih pendek dari notis buat pekerja.

0 Response to "Notis Berhenti Kerja - Adakah Boleh Di Ubah?"

Post a Comment

Iklaneka


Tips & Panduan Mengurus Kewangan Anda Dengan Lebih Baik

Learn from renowned university professors without having to rush to their lecture halls


Tekanan darah tinggi adalah masalah serius, kalau dibiarkan berpanjangan boleh membawa maut