Pegawai, Akauntan, Eksekutif, Kerani, Penyelia Dan Lain-Lain Lagi
JOM APPLY!
[Blank]

Notis Berhenti Kerja - Adakah Boleh Di Ubah?


Soalan Pembaca:

Saya sedia maklum tentang notis berhenti kerja. Tapi masih kurang faham. Ada beberapa perkara saya ingin kemukakan;
  1. Jika saya telah bekerja lebih 5 tahun dan mahu berhenti kerja, adakah saya perlu memberikan notis 8 minggu, atau; 
  2. Notis 12 minggu mengikut jawatan saya sekarang (Executive) sepertimana yang dinyatakan oleh pihak majikan saya? atau;
  3. Adakah syarat notis berhenti kerja ini tetap dalam akta pekerja atau majikan boleh mengubahnya?

Jawapan:

Notis adalah sebagaimana yang disebut dalam kontrak kerja anda. Jika ianya 8 minggu, maka 8 minggu lah notis anda. 

Biarpun anda dilindungi oleh Akta Kerja 1955 sekalipun, jika ada terma berkenaan notis di sebut dalam kontrak, maka ia perlu dipatuhi kecuali jika ia tidak seimbang - misalnya notis untuk majikan lebih pendek dari notis buat pekerja.

0 Response to "Notis Berhenti Kerja - Adakah Boleh Di Ubah?"

Post a Comment

Iklaneka


If you like to dance to funky or fast rhythms, you’d love Zumba

Malaysian-based, online suppliers


Mansau Ansau, Shiatsu, Thai, China, Urut Batin